کود سولفات آمونیوم کریستاله

کود سولفات آمونیوم کریستاله | Ammonium Sulfate
فرمول شیمیایی: NH4)2SO4)
درجه خلوص: %21 ازت، 23% گوگرد
نام های دیگر: دی آمونیوم سولفایت، سولفات هيدروژن آمونيوم | AS | ASM
گرید: سولفات آمونیوم گرانول – سولفات آمونیوم پودری
بسته بندی:  کیسه 50 کیلو گرمی

سولفات آمونیوم چیست؟

سولفات آمونیوم یک نمک غیر آلی با کارایی بسیار زیاد است. مهم‌ترین کاربرد آن تهیه کود شیمیایی است. این ماده شامل ۲۱% نیتروژن به شکل یون آمونیوم مثبت و ۲۴% سولفور به شکل آنیون سولفات است. وجود سولفات در کود برای کاهش PH خاک است.
فرآیند عمومی تولید سولفات آمونیوم از واکنش اسید سولفوریک و آمونیاک می‌باشد که بر این اساس، مواد اولیه مورد نیاز برای تولید سولفات آمونیوم در گرید‌های مختلف، اسید سولفوریک و آمونیاک است. اسید سولفوریک مورد استفاده با خلوص ۹۸% و آمونیاک مورد نیاز با درجه خلوص ۹۹/۱% به صورت مایع می‌باشد.

نیتروژن موجود در سولفات آمونیوم

نیتروژن یکی از مهم‌ترین عناصر و عوامل کلیدی در دستیابی به عملکرد مطلوب در محصولات زراعی و باغی است. این عنصر در گیاهان بالاترین غلضت را داشته و گلوگاه رشد می‌باشد. همچنین نقش مهمی را در افزایش عملکرد دارد به طوری که کمبود آن بیش از سایر عناصر غذایی عملکرد را محدود می‌کند.

ازت موجود در سولفات آمونیوم

ازت فراوان‌ترین عنصر موجود در جو می‌باشد. در بین عناصر پر مصرف‌ترین عنصر بوده که به صورت یون‌های نیترات NO3-1 و آمونیوم NH4+1 و اوره CH4N2O از طریق ریشه‌ها جذب و پس از اتتقال به برگ‌ها در سنتز اسیدهای آمینه دخالت و در نهایت پروتئین‌ها را ایجاد می‌کند.
ازت بخش مهمی از سایر ترکیبات آلی نظیر رنگدانه کلوفیل و کوآنزیم‌ها را تشکیل می‌دهد. ازت رشد رویشی درخت را تحریک می‌کند و در صورت مصرف زیاد منجربه ایجاد بافت‌های نرم و افزایش پاجوش و تنه جوش در درخت شده و بر فرآیند تولید محصول اثر معکوس می‌گذارد.
ازت خاک از دو منبع کودهای آلی و شیمیایی تأمین می‌گردد. کودهای حیوانی و کودهای سبز نیترات یک آنیون بسیار محلول است که به وسله خاک جذب نمی‌شود. از این‌رو به راحتی می‌تواند به طرف ریشه‌ها حرکت کند و یا به وسیله آبشویی از دسترس گیاه خارج شود. اوره نیز متحرک و علی‌رغم جذب آسان می‌تواند با آبشویی از دسترس خارج شود؛ اما آمونیوم بار مثبت دارد و مثل سایر کاتیون‌ها جذب ذرات خاک می‌شود و از این‌رو تحرک و آبشویی آن محدود است.

ترکیبات کود سولفات آمونیوم کریستاله

سولفات آمونیوم نوعی کود است. این کود دارای ۲۱ درصد ازت و ۲۴ درصد گوگرد است. اسیدزا بوده و بهترین کود برای شرایط خاک‌های ایران است.
چنانچه خاک قلیایی و PH آن بالا باشد، با مصرف کود سولفات آمونیوم تا حدودی PH کاهش می‌یابد.

چرا کود سولفات آمونیوم کریستاله؟

سولفات آمونیوم بهترین منبع تأمین ازت و گوگرد برای درختان میوه و آن دسته از محصولات زراعی است که به این عناصر نیاز فراوان دارند. از آنجا که ازت این کود به شکل آمونیوم و گوگرد آن به شکل سولفات است، آمونیوم به صورت تبادلی به ذرات رس متصل گردیده و کمتر از کودهای ازته دیگر در خاک شسته می‌شود.
کود اوره در خاک‌های قلیایی و یا آهکی ممکن است باعث بروز مشکلاتی شود و باعث افزایش بیشتر قلیایی شدن و واکنش خاک و همچنین مسمومیت به شوری در خاک شود. در حالی که سولفات آمونیوم برای زمین‌های قلیایی و آهکی (شرایط خاکی اغلب باغات پسته) مناسب‌تر است.
کود سولفات آمونیوم به خاطر وجود عنصر گوگرد در ترکیب خود و در نتیجه تجزیه آن در خاک و به وجود آمدن سولفوریک اسید و همچنین وجود ازت به فرم آمونیومی، موجب می‌شود تا میزان قلیایی بودن خاک کم شده و تأثیر منفی بر محیط زیست نداشته باشد. بنابراین کود سولفات آمونیوم نسبت به سایر کودهای شیمیایی اثرات تخریبی کمتری بر محیط زیست دارد.

نحوه مصرف کود سولفات آمونیوم کریستاله:

  • این محصول به روش های کود آبیاری(همراه آب آبیاری)، به صورت سرک و یا در چالکود زمستانه مورد استفاده قرار می گیرد. در زمین هایی با خاک های آهکی برای اینکه تعصید آمونیاک در خاک کاهش یابد، بهتر است مصرف کود سولفات آمونیوم همراه آب آبیاری و یا مخلوط با خاک مصرف شود.

دیگر مزایای استفاده از کود سولفات آمونیوم

مزایای استفاده از سولفات آمونیوم بر سایر کودهای ازته نظیر اوره، دارای بودن ازت آمونیاکی است. این نوع ازت با کم‌ترین مقدار مصرف انرژی توسط گیاه به سرعت جذب و در متابولیسم گیاه به مصرف می‌رسد. از طرف دیگر، همراهی گوگرد به شکل سولفات در این کود به همراه ازت موجب تنظیم PH خاک و تسهیل جذب سایر ریز مغذی‌های موجود در خاک نظیر آهن، روی، مس و منگنز می‌گردد.
کشت‌هایی نظیر مرکبات، انگور و پسته که به اوره حساس می‌باشند و موجب بروز زردی در برگ‌ها می‌شود، با استفاده از سولفات آمونیوم علاوه بر رفع زردی برگ‌های پیر که به دلیل کاهش ازت خاک می‌باشد، رفع زردی برگ‌های جوان را نیز که به دلیل کمبود گوگرد است برطرف می‌سازد.
در میان کودهای ازت شناخته شده، کود سولفات آمونیوم کم‌ترین تمایل به جذب آب را از محیط دارد؛ این ویژگی سولفات آمونیوم موجب کاهش کلوخ شدن آن و افزایش مدت زمان نگهداری سولفات آمونیوم در انبار می‌شود.

سولفات آمونیوم بیشتر برای چه کارهایی مصرف می‌شود؟

  • تولید انواع کودهای شیمیایی
  • استفاده در تصفیه آب و فاضلاب
  • مورد استفاده در تهیه پودرهای آتش‌نشانی
  • در زمین‌های کشاورزی و باغات
  • استفاده در صنعت غذایی به عنوان بهبود دهنده خمیر نان
  • صنعت چرم و دباغی در عملیات آهک‌گیری
  • دامداری‌ها و مرغ‌داری‌ها برای مبارزه با بیماری کوکسیدیوز
  • صنعت رنگرزی به عنوان ماده کمکی رنگ‌های اسیدی
  • نساجی به عنوان تصفیه آب به خصوص پیش‌نیاز عملیات تکمیلی و رنگرزی
  • صنعت آبیاری به عنوان یک افزودنی در حمام آبکاری
  • مورد استفاده در صنعت نساجی به عنوان یکنواخت کننده در رنگرزی با رنگزاهای مختلف به خصوص با مواد رنگزای اسیدی

انواع سولفات آمونیوم موجود در بازار

  • سولفات آمونیوم سولفامون: به صورت گرانول و پودری
  • تولید پتروشیمی ارومیه: به صورت پودری
  • واردات از ازبکستان: به صورت پودری و کریستاله
  • واردات از روسیه: به صورت پودری و کریستاله
  • واردات از چین: به صورت پودری و کریستاله

توجه: سولفات آمونیوم در بسته‌بندی‌های ۵۰ کیلوگرمی عرضه می‌شود.

خرید و سفارش سولفات آمونیوم

آسان کود مشهد آمادگی دارد ضمن دریافت سفارش‌ خریداران به صورت آنلاین و شبانه‌روزی از طریق وب‌سایت خود، سولفات آمونیوم مورد نیاز صنایع مختلف را با بهترین قیمت و کیفیت تأمین کند و در سریع‌ترین زمان ممکن به وسیله سیستم حمل‌ونقل مطمئن به شهرهای مختلف ارسال نماید.

blank
جهت مطالعه مقاله در مورد نقش نیتروژن در تولید مواد غذایی اینجا را کلیک کنید.
سولفات آمونیوم ازبک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up